Concertreview: BOZAR Night 2013 (30/04/2013)

Hoedje af
Hoewel de loodzware witch house-beats van Holy Other (**) zelfs de statische zuilen van  de volledig in het zwart gehulde Hortazaal deden trillen, kregen ze het publiek nauwelijks in beweging. Soms lagen de beukende kickdrums immers zo ver uit elkaar dat de songs eindeloos en onderling inwisselbaar werden.

Gelukkig konden we gemakkelijk de tentoonstellingsruimte invluchten en ons onderdompelen in kunst: héérlijk om –begeleid door beats- langs het werk van Antoine Watteau, Neo Rauch en de artiesten uit het atelier van Francis Bacon te struinen.

Terug naar de Hortazaal, want daar begon Mancunian D/R/U/G/S (**) aan z’n set. Buiten het feit dat diens eclectische housesetje veel warmte uitstraalde en de aanwezigen aan het dansen kreeg, valt daar echter niet veel over te vertellen.

De passage van Squeaky Lobster (****) was wél memorabel. De Vlek-producer goot z’n in duizenden stukjes gebroken beats gul uit over een zweterige Fumoir en z’n enthousiasme –de man danst en zingt passioneel mee- werkte uiterst aanstekelijk. De Brusselaar (die in februari nog het uitstekende ‘Killing eleven’ uitbracht) speelde weliswaar een thuismatch, maar je hebt geen glazen bol nodig om te voorspellen dat deze kerel gelijk welke tent in de fik kan steken.

De stijlbreuk met de trage elektronische R&B die Lapalux (***) uit z’n machines wrong was groot, en het duurde dan ook even eer de jonge Brit het publiek op zijn hand kreeg. Ook liep de synchronisatie tussen de schelle synths en drumlijnen niet altijd even perfect, waardoor sommige tracks veranderden in een onsmakelijke muziekbrij. Pas toen hij de meer sensuele tracks van z’n debuutalbum ‘Nostalchic’ bovenhaalde, hoorden wij staaltjes van het talent dat Brainfeeder-opperhoofd FlyLo vermoedde toen die ‘m een platencontract voorlegde.

Letherette (****) werd al meermaals vergeleken met Daft Punk, en gezien het duo uit Wolverhampton een eerste keer ons landje aandeed, tekenden vele hipsters present. Die Daft Punk-vergelijkingen zijn dan ook volstrekt normaal: de Britten mengen funky electrohouse en melodische hiphop die weinigen onberoerd laat. Vooral bij het sexy ‘Restless’ en het zonnige ‘D&T’ zagen wij niets dan kamerbrede glimlachen.

Jimmy Edgar en Travis Stewart -je raadt zelf wel waar hun artiestennaam JETS (***) vandaan komt- breiden een vervolg aan het feestje door zowel uit hun vorig jaar uitgebrachte ‘Jets EP’ als uit hun respectievelijke solowerk te putten. Stewart (vooral gekend als Machinedrum) concentreerde zich daarbij vooral op z’n gekende footwork-experimenten, terwijl Edgar retestrakke house door de speakers joeg. Wij zijn er alvast van overtuigd dat zelfs Victor Horta met dit concept zou weglopen: hoedje af voor BOZAR!

(deze review verscheen eerder op www.cuttingedge.be)

Comments